Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 2
1. Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.
Powyższe działania dotyczą:
1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych;
2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
3) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów;
4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
5) zarządzania szkołą lub placówką.
2. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności:
a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
b) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dziecka tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe,
c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
g) budowanie dziecięcej wiedzy o świeci społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
h) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadanie się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
i) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,
k) zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
l) zapewnia wszystkim dzieciom pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka,
ł) realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego lub programy autorskie, własne pisane zgodnie z podstawą programową dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej lub poszczególnych jej członków,
m) zapewnia organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,
n) kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym; uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka,
o) umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej; etnicznej; językowej i religijnej,
p) wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz współdziała z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności,
r) udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, psychologiem i innymi specjalistami na terenie placówki oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci,
s) konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach.,
t) zapewnia wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania opieki,
u) przedszkole zapewnia wychowankom prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-edukacyjnego uwzględniając zasadę:
- zaspokajania potrzeb dziecka,
- aktywności,
- indywidualizacji,
w) pedagodzy wspomagający i specjaliści opracowują indywidualne programy terapeutyczne dla dzieci z orzeczeniami lub opiniami zgodnie z zawartymi w nich zaleceniami i potrzebami wychowanków.
3. Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, zatwierdzonego przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej. Istnieje również możliwość pracy na podstawie programu własnego zatwierdzonego w trybie przewidzianym przepisami prawa.
4. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznej koncepcji pracz przedszkola i w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych, oraz w rocznym planie nadzoru pedagogicznego.
5. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku, zainteresowań i możliwości rozwojowych dziecka, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcji zajęć poza terenem przedszkola,
b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa pod każdym względem,
c) stosuje w swoich działaniach przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki oraz przepisy przeciwpożarowe,
d) współpracuje z ośrodkami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.
5. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.
6. Przedszkole przygotowuje dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz wzbudzanie motywacji do uczenia się języka obcego;
7. Przedszkole przygotowuje dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym
8. W ramach posiadanych możliwości Dyrektor Przedszkola organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno - pedagogiczną poprzez:
a) rozpoznawanie środowiska wychowanków,
b) rozpoznawanie potencjalnych możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
c) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
d) wspieranie dziecka uzdolnionego,
e) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu dydaktyczno-wychowawczego przedszkola i wspieranie nauczycieli w tym zakresie,
f) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
g) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
h) umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
7. Zadania, o których mowa, realizowane są we współpracy z :
a) rodzicami dzieci,
b) placówkami doskonalenia nauczycieli,
c)poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
d) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
9. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
a) ucznia,
b) rodziców,
c) dyrektora przedszkola,
d) nauczyciela grupy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne,
e) pielęgniarki środowiskowej,
f) poradni psychologiczno-pedagogicznej,
g) pomocy nauczyciela,
h) pracownika socjalnego,
i) asystenta rodziny,
j) kuratora sądowego,
10. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu, w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, porad i konsultacji.
11. O potrzebie objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.
12. Szczegółową organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie określa procedura wewnętrzna opracowana w przedszkolu.
13. Przedszkole, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, zapewnia dzieciom:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, w miarę możliwości przedszkola,
b) odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne wspomagające proces edukacji w miarę możliwości finansowych przedszkola,
c) realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
d) indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne w wymiarze określonym przez dyrektora,
e) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
14. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu zgodnie z „Procedurą udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Przedszkolu nr 118 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie”.
14.1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
14.2. Zadaniem nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do przedszkola.
14.3. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne lub możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną nauczyciel lub specjaliści niezwłocznie udzielaja dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym dyrektora przedszkola.
14.4. Dyrektor przedszkola, jeżeli stwierdza taką konieczność, informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem,
14.5. W przypadku stwierdzenia przez Dyrektora przedszkola, że konieczne jest objecie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną, planuje on i koordynuje udzielanie tej pomocy, w tym ustalenie formy, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin.
14.6. Wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dyrektor ustala biorąc pod uwagę wszystkie godz., które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizacje tych form.
14.7. Dyrektor tworzy zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dziecka:
a) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
c) dyrektor ma możliwość tworzenia zespołów problemowych lub zadaniowych dla dzieci objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczna.
14.8. Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
14.9. Zadania zespołu określono w regulaminie wewnętrznym funkcjonowania zespołu.
14.9. Dyrektor wyznacza osobę koordynująca prace zespołu. Do zadań koordynatora należy:
- ustalanie terminów spotkań zespołu,
- zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora i wszystkich członków zespołu i rodziców z wyprzedzeniem,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
14.10. Gdy dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół:
a) dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania,
b) opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
c) nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej, na podstawie powtórnej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka,
d) dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
e) w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu,
f) po dokonaniu oceny efektywności wnioski z udzielanej pomocy i wnioski do dalszej pracy zostają dołączone do dokumentacji.
14.11. Dyrektor przedszkola zatwierdza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, które realizować będą nauczyciele we współpracy ze specjalistami.
14.12. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną informuje się pisemnie rodziców ucznia.
14.13. O ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, dyrektor niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w przedszkolu rodziców dziecka.
14.14. Pomoc dziecku trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych lub złagodzeniu albo wyeliminowaniu zaburzeń stanowiących powód objęcia dziecka dana formą pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
14.15. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor wnioskuje o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
14.16. Osoby biorące udział w spotkaniu są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
15. Dokumentację udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentację badań i innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest w formie teczki i przechowywana jest w przedszkolu zgodnie z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi.
15.1. Po zakończeniu uczęszczania dziecka do przedszkola, rodzice dziecka otrzymują oryginał dokumentów. Kopię przechowuje się w dokumentacji przedszkola.
15.2. Dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka, przekazuje kopię karty do przedszkola lub szkoły, do której dziecko zostało przyjęte.
16. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece dwóch nauczycieli, a w grupach integracyjnych – dodatkowego nauczyciela wspierającego.
17. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
18. W oddziale dla dzieci trzyletnich lub w grupach dzieci 3 i 4-letnich, w których jest minimum 10-ro 3-latków zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.
19. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.
20. Każdą grupę wiekową obejmuje dwóch nauczycieli przedszkola.
21. Każda grupa wiekowa ma do dyspozycji własną salę dziennego pobytu, łazienkę, salę gimnastyczną, szatnię dziecięcą.
22. W czasie pobytu w ogrodzie zajęcia i zabawy poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem zabawowym wyzwalającym aktywność ruchową dzieci.
23. Na zajęciach poza terenem placówki zapewniona jest opieka dorosłych w ilości:
a) spacery poza teren przedszkolny 1 opiekun na 10 dzieci
b) przejazd środkami komunikacji miejskiej 1 opiekun na 5 dzieci.
24. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
Pokaż informacje o artykule