1. Pracownikami Przedszkola są:
a) dyrektor
b) nauczyciele
c) nauczyciele – wspomagający, specjaliści: logopeda, psycholog, itp.
d) pracownicy administracji: kierownik gospodarczy, sekretarka
e) pracownicy obsługi - woźne, pomoc nauczyciela, dozorcy, kucharka, pomoce kuchenne, szatniarka.
2. Liczbę pracowników administracji i obsługi oraz liczbę nauczycieli w tym nauczycieli specjalistów co roku zatwierdza organ prowadzący w arkuszu organizacji przedszkola.
3. Nauczyciele:
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczo- opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy a także bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem;
2) otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola;
3) prawidłową organizację procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego,
4) wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
5) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
6) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
7) tworzenie warsztatu pracy, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
8) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci, informowanie rodziców o ich osiągnięciach i problemach oraz kierunkach pracy z dzieckiem;
9) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;
10) rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;
11) organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty z rodzicami ;
12) doskonalenie umiejętności merytorycznych; odpowiedzialność za jakość swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zobowiązanie do jej analizowania, diagnozowania i samooceny;
13) aktywny udział we wszystkich zebraniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach otwartych, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia wewnętrznego; 14) aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu;
15) przestrzeganie dyscypliny pracy;
16) prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie rocznych i dwutygodniowych planów pracy, prowadzenie dziennika oddziału, kart obserwacji, diagnozy dziecka a także zestawień statystycznych i innych wymaganych przez dyrektora przedszkola,;
17) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności osobistej;
18) dbanie o estetykę i wystrój powierzonej sali;
19) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
20) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
21) opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego dyrektorowi przedszkola;
22) prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), ewaluacja działań,
25) przekazanie na piśmie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
3. Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:
1) dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych, bytowych a także potrzeb i oczekiwań;
2) tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;
3) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;
4) właściwe organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie porządku dnia, wdrażanie dzieci do współpracy;
5) utrzymywanie stałego kontaktu z psychologiem, pedagogiem, logopedą i innymi specjalistami;
6) wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywanie trudności i odporności na niepowodzenia;
7) wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi;
8) okazywanie troski i życzliwości każdemu dziecku;
9) stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci zdolnościami poznawczymi, opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi;
10) współdziałanie z rodzicami, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną innymi specjalistycznymi poradniami;
11) dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy dydaktycznych;
12) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola, ogrodzie i podczas wyjść poza teren przedszkola;
13) udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;
14) przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza teren przedszkola.
4.. Zadania pracowników nie będących nauczycielami:
4.1. Nauczyciele specjaliści
4.2. Do zadań logopedy w szczególności należy:
a) diagnoza wad mowy dzieci z przedszkola zgłoszonych przez nauczycieli lub rodziców,
b) prowadzenie pracy indywidualnej z dzieckiem w celu korekty stwierdzonych wad mowy,
c) współpraca z rodzicami i nauczycielami w celu kontynuacji ćwiczeń,
d) kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę,
e) prowadzenie instruktażu logopedycznego dla nauczycieli wspomagającego harmonijny rozwój mowy we wszystkich grupach wiekowych,
f) prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami.
4.3. Specjalista prowadzi dziennik zajęć specjalistycznych. Do dziennika zajęć specjalistycznych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, indywidualny program pracy z dzieckiem, a w przypadku zajęć grupowych tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność wychowanków na zajęciach. Indywidualną ocenę postępów dziecka, wnioski do dalszej pracy i zadania do współpracy z rodzicami nauczyciel dokumentuje w zeszycie.
4.4. Do zadań specjalistów tworzących zespół należy:
a) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci,
b) rozwijanie i rozpoznawanie predyspozycji i uzdolnień,
c) określenie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczni – pedagogicznej odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
d) dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielonej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych , rewalidacyjnych i innych zajęć, stosownie do potrzeb, oraz przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
e) opracowanie i wdrożenie indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
f) opracowanie i wdrożenie planów działań wspierających dla uczniów, posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, oraz dla dzieci, u których dokonane zostało rozpoznanie, o którym mowa w pkt 1,
g) podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
h) organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli,
i) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci rodziców i nauczycieli,
j) wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
k) współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań
z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
4.5. „Zespół”, w skład którego wchodzą m.in. pedagog przedszkolny pełniący rolę… jego koordynatora, zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Dziecka. Karta zawiera:
• imię ( imiona ) i nazwisko dziecka
• nazwę przedszkola oraz oznaczenie grupy, do której dziecko uczęszcza
• podstawę założenia karty
• diagnozę wynikającą z opinii wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, lub informację o stanie zdrowia dziecka.
4.6. Rozpoznanie dokonane przez zespół:
• obszary, w których dziecko potrzebuje pomocy psychologiczno – pedagogicznej
• zalecane formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, sposoby ich udzielania
• czas trwania i wymiar godzin, w których powinny być realizowane
• podpis dyrektora przedszkola.
4.7. W karcie wpisuje się:
a) okresową ocenę efektywności udzielanej uczniowi pomocy oraz propozycję form i sposobów udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej na kolejny okres, z określeniem czasu ich trwania i wymiaru godzin, których powinny być realizowane
b) kartę dołącza się do dokumentacji dziecka.
4.8. W przypadku przejścia dziecka do innego przedszkola:
a) kartę przekazuje się do tego przedszkola za zgodą rodziców dziecka
b) karta może stanowić podstawę do kontynuacji działań w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na kolejnych etapach edukacyjnych
c) po ukończeniu przez dziecko przedszkola, oryginał Karty otrzymują rodzice dziecka, kopia Karty pozostaje w przedszkolu w dokumentacji.
4.9. Na podstawie prowadzonych w przedszkolu Kart dyrektor przedszkola dokonuje bilansu potrzeb na dany rok szkolny, w szczególności określa formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej i liczbę godzin potrzebną na ich realizację (może to być zapotrzebowanie na etat specjalisty pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego).
4.10. Karta jest podstawą do opracowania i wdrażania:
a) indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych oraz zagrożonych lub będących niedostosowanymi społecznie
b) planów działań wspierających dziecko, posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, oraz dla dzieci, u których dokonane zostało rozpoznanie przez „zespół”.
4.11. Kopia egzemplarza powyższych dokumentów powinna znajdować się w oddzielnej teczce u pedagoga przedszkolnego.
4.12. Teczka z opiniami wystawionymi przez nauczycieli zrealizowane w różnych celach powinna znajdować się w jednej teczce.
5. Do obowiązków pracownika administracji zwanego kierownikiem gospodarczym należy:
- kierowanie zespołem pracowników obsługi
- prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji przedszkola, środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia
- sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola
- współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola /remonty i konserwacje/
- odpowiedzialność za właściwe zabezpieczenie i przygotowanie obiektów przedszkolnych do normalnego funkcjonowania
- nadzorowanie remontów
- zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt
- nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi
- sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki żywieniowej
- pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z usług przedszkola
- prowadzenie magazynów oraz dokumentacji magazynowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami
- pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z przedszkola
- uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych, a w razie potrzeby – w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców
- uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury
- prowadzenie ewidencji przedmiotów trwałych
- ścisła współpraca z księgowym w DBFO
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji placówki.
6. Do obowiązków sekretarki w przedszkolu należy:
- prowadzenie zasobów kancelaryjnych
- przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji wpływającej oraz przedstawianie jej do dekretacji
- rejestrowanie listów zwykłych i poleconych w specjalnie założonym zeszycie
- prowadzenie bazy ofert CV
- opracowywanie pism i przepisywanie na komputerze innych pism zatwierdzonych przez dyrektora
- opracowywanie pism we własnym zakresie
- przyjmowanie rozmów telefonicznych, przyjmowanie interesantów
- udzielanie informacji, a w razie potrzeby kierowanie do właściwych osób według kompetencji
- prowadzenie teczek akt osobowych i spraw kadrowych pracowników
- dozorowanie listy obecności pracowników i zeszytu wyjść służbowych
- na bieżąco kontrolę zwolnień lekarskich pracowników i przedkładanie ich w ciągu dwóch dni od otrzymania do DBFO Wola
- dostarczanie i odbieranie dokumentów ze wskazanych przez dyrektora urzędów
- opracowywanie sprawozdań GUS, raportów SIO oraz prowadzenie Arkusz Organizacji i systemu naboru do przedszkola
- przekazywanie pracownikom poleceń dyrektora
- protokółowanie zebrań obsługi prowadzonych przez dyrektora
- dozorowanie aktualności książeczek zdrowia i badań pracowników przedszkola
- prowadzenie księgi dzieci i absolwentów
- prowadzenie na bieżąco rejestru dzieci uczęszczających do przedszkola
- sporządzanie i przesyłanie listy dzieci 6-letnich do szkół rejonowych
- dbanie o powierzone mienie oraz zapobieganie wszelkim przejawom marnotrawstwa i nadużyciom
- wykonywanie czynności służbowych w najlepszej woli i staranności przy pełnym wykorzystaniu czasu pracy
- przestrzeganie zasad tajemnicy służbowej
- przyczynianie się do dobrego imienia placówki poprzez swoją wiedzę fachową oraz kulturalny i uczynny stosunek do współpracowników, rodziców i dzieci
- informowanie dyrektora o stanie załatwianych spraw i ewentualnych trudnościach
- załatwianie innych czynności zleconych przez dyrektora.
7. Do obowiązków kucharki w przedszkolu należy:
- przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków
- przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie
- prowadzenie magazynu podręcznego
- utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych
- branie udziału w ustalaniu jadłospisów
- zgodne z przepisami przechowywanie prób żywieniowych
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
8. Do obowiązków pomocy kuchennej w przedszkolu należy:
- pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków
- utrzymywanie w czystości mebli, sprzętu i naczyń kuchennych oraz pomieszczeń magazynowych
- załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem żywności
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
9. Do obowiązków pomocy nauczycielki należy:
- pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków
- pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć, zabaw, ćwiczeń i gier
- czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez nauczyciela
- utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego.
10. Do obowiązków woźnej i starszej woźnej przedszkola należy:
- utrzymywanie czystości w powierzonych pomieszczeniach zgodnie z wymogami i przepisami SANEPID-u
- pełna obsługa przy posiłkach /podawanie, sprzątanie, zmywanie
- rozkładanie i składanie leżaków
- pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia
- pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia przez nauczyciela zajęć
- uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
11. Do obowiązków dozorcy przedszkola należy:
- otwieranie i zamykanie przedszkola
- codzienna kontrola zabezpieczenia przed pożarem i kradzieżą
- utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola oraz terenu należącego do przedszkola
- pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby nieupoważnione
- dbanie o odpowiedni stan techniczny budynku oraz maszyn i sprzętu w przedszkolu
- utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych i innych przydzielonych pomieszczeniach
- sprzątanie terenu wokół przedszkola
- odśnieżanie dojść i wjazdów do budynku
- grabienie liści
- czuwanie i zabezpieczanie mienia przed zniszczeniem i kradzież
- całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru
- systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii wodno – kanalizacyjnych i elektrycznych
- dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w ogrodzie, (wykonywanie drobnych napraw w budynku i na terenie przedszkola, a także sprzętu i zabawek)
- dbałość o powierzone urządzenia i narzędzia pracy
- wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu przedszkolnego – troska o roślinność
- w czasie wakacji i remontów usuwanie z pomieszczeń mebli i sprzętu, należyte ich zabezpieczenie
- dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych artykułów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola
- pomoc kierownikowi gospodarczemu w zaopatrywaniu przedszkola, uczestniczeniem w większych zakupach
- wykonywanie zleconych przez dyrektora prac administracyjnych, które wynikają z organizacji przedszkola.
12. Do zadań szatniarki należy:
- utrzymywanie w czystości pomieszczeń szatni, łazienek (ogrodowej i dla pracowników przedszkola) oraz gabinetu dyrektora
- uzupełnianie mydła, ręczników jednorazowych, ochraniaczy na buty
- dyżurowanie w szatni w czasie odbierania dzieci
- pomoc przy rozbieraniu i ubieraniu dzieci
- pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety ogrodowej
- pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających
- wydawanie dzieci tylko rodzicom lub upoważnionym osobom
- obsługiwanie telefonu w szatni
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub osobę upoważnioną wynikających z organizacji pracy przedszkola.
13. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
14. Wszyscy pracownicy mają obowiązek zapoznania się z przepisami prawa wewnętrznego obowiązującego na terenie przedszkola
15. Na terenie przedszkola pracownicy nie korzystają z telefonów komórkowych i innych urządzeń (np. laptopy, ipody, mp3 i inne), w przypadku wyższej konieczności dopuszcza się skorzystanie z wyżej wymienionych urządzeń.