Pracownicy
1. Pracownikami Przedszkola są:
a) dyrektor,
b) nauczyciele,
c) nauczyciele – wspomagający, specjaliści: logopeda, psycholog itp.
d) pracownicy administracji: kierownik gospodarczy, sekretarka,
e) pracownicy obsługi: woźne, pomoc nauczyciela, dozorcy, kucharka, pomoce kuchenne, szatniarka.
2.Liczbę pracowników administracji i obsługi oraz liczbę nauczycieli w tym nauczycieli specjalistów, co roku zatwierdza organ prowadzący w arkuszu organizacji przedszkola.
3. Nauczyciele
3.1Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wynik tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
3.2Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.
3.3W sytuacji wyższej konieczności nauczyciel może pozostawić dzieci pod opieką innej osoby dorosłej zatrudnionej w przedszkolu.
3.4Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci oraz ich zainteresowania i zdolności, dąży do kształtowania procesów rozwojowych oraz do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy.
3.5Nauczyciel wspiera samodzielnie działania dziecka i pomaga w dostrzeganiu problemów rozwiązywania ich, uczy zasad postępowania, umożliwia dokonywanie wyborów, wspiera działania twórcze w różnych dziedzinach aktywności.
3.6Nauczyciel tworzy okazje do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie, grupie przedszkolnej oraz
w środowisku.
3.7Nauczyciel pomaga dziecku w budowaniu systemu wartości – dobro, prawda, miłość, piękno, przyjaźń.
3.8Nauczyciel uczy dzieci wzajemnego współdziałania i wspomagania w sytuacjach trudnych. Prowadzi zajęcia z zakresu empatii.
3.9Nauczyciel pomaga dzieciom w rozwijaniu odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie się z podejmowanych zadań oraz uczyć szacunku do pracy swojej i innych.
3.10W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje z psychologiem, logopedą oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.
3.11Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczną wychowawczą, opiekuńczą; gromadzi dokumentację swojej pracy, ponosi odpowiedzialność za jej jakość.
3.12Nauczyciel prowadzi dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje przebieg pracy wychowawczo - dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. W dzienniku zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym imiona i nazwiska wychowanków, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców i adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu wychowania przedszkolnego oraz odnotowuje się obecność wychowanków w danym dniu. Dziennik zawiera ponadto ramowy rozkład dnia danego oddziału uwzględniający czas realizacji programu pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz czas zajęć dodatkowych prowadzonych przez specjalistów. Fakt przeprowadzenia zajęć nauczyciel potwierdza własnym podpisem, który jest dowodem jego obecności w pracy. Dziennik jest zapisem pracy dokonanej. Wpisu dokonuje się codziennie po skończeniu zajęć. Do zapisu można czynić adnotacje ważne dla pracy wychowawczo – dydaktycznej. Nauczyciel prowadzi dokumentację oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami Rady Pedagogicznej.
3.13Nauczyciel stosuje twórcze i nowatorskie metody nauczania i wychowania w ścisłej współpracy
z domem rodzinnym dziecka.
3.14Nauczyciel korzysta w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego, opiekuna stażu i Rady Pedagogicznej. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, uzyskuje wyższe stopnie awansu zawodowego, wykorzystuje nabyte umiejętności w pracy z dziećmi.
3.15Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną oraz przeprowadza diagnozę pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci zdrowych i niepełnosprawnych.
3.16Prowadzi pracę wyrównawczą z wychowankami i dokumentuje ją.
3.17Nauczyciele i specjaliści współdziałają wzajemnie ze sobą oraz z rodzicami dziecka w sprawach wychowania, nauczania i opieki.
3.18Nauczyciele planują i realizują pracę dydaktyczno – wychowawczą poszczególnych grup z uwzględnieniem wytycznych zawartych w programie rozwoju placówki oraz są odpowiedzialni za jej jakość.
3.19Nauczyciel wnioskuje do Dyrektora o dopuszczenie zestawów, programów wychowawczych przedszkola.
3.20Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu edukacyjnego, który po zaopiniowaniu i zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzeniu przez dyrektora może być realizowany na terenie placówki.
3.21Zgodnie z art. 63 Karty Nauczyciela nauczyciel korzysta w związku z pełnieniem obowiązków służbowych z prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych. Organ prowadzący szkołę obowiązany jest z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
3.22Nauczyciel specjalista – (logopeda, psycholog, terapeuta SI, nauczyciele wspierający, rehabilitant) zatrudniony w przedszkolu, otacza opieką wszystkie dzieci i udziela porad oraz wskazówek do pracy wszystkim rodzicom.
3.23Do zadań specjalisty w szczególności należy:
a)współpraca z nauczycielami w grupach w celu minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych, zapobiegania powstawania wad wymowy, inicjowania rożnych form pomocy wychowawczej.
b)w zależności od potrzeb i możliwości specjalisty diagnozowanie dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, badania diagnostyczne zgłaszanych dzieci.
c)współuczestnictwo w tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych, prowadzenie zajęć terapeutycznych, relaksujących, kompensacyjno – wyrównawczych.
d)współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami), prowadzenie doradztwa dla rodziców (prawnych opiekunów), w zakresie swoich kompetencji.
e)w miarę możliwości i kompetencji prowadzenie warsztatów dla nauczycieli.
f)kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę.
g)udział w komisji kwalifikacyjnej przyjmującej dzieci do grup integracyjnych oraz do grup terapeutycznych.
h)prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami.
3.24Specjalista prowadzi dziennik zajęć specjalistycznych. Do dziennika zajęć specjalistycznych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, indywidualny program pracy z dzieckiem, a w przypadku zajęć grupowych tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność wychowanków na zajęciach. Indywidualną ocenę postępów dziecka, wnioski do dalszej pracy i zadania do współpracy z rodzicami nauczyciel dokumentuje w zeszycie.
3.25Do zadań specjalistów tworzących zespół należy:
a)rozpoznawanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień,
b)określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
c)opracowanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem lub opinią
d)opracowanie i wdrażanie planów działań wspierających dla uczniów, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
e)podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
f)organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli,
g)podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci, rodziców, nauczycieli,
h)wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów,
i)współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
j)założenie Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia/Wychowanka.
3.26Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia/Wychowanka zawiera:
a)imię (imiona) i nazwisko ucznia;
b)nazwę szkoły lub placówki oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
c)podstawę założenia Karty;
d)diagnozę wynikającą z opinii wydanej przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną;
e)informacje o stanie zdrowia dziecka;
f)rozpoznanie dokonane przez Zespół:
1.obszary, w których uczeń potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
2.zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sposoby ich udzielania,
3.czas trwania i wymiar godzin, w którym powinny być realizowane,
4.podpisy osób uczestniczących w posiedzeniu Zespołu,
5.podpis dyrektora szkoły lub placówki.
W karcie wpisuję się:
1.okresową ocenę efektywności udzielanej uczniowi pomocy oraz propozycje form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej na kolejny okres, z określeniem czasu ich trwania i wymiaru godzin, w którym powinny być realizowane,
2.kartę dołącza się do dokumentacji ucznia.
W przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola:
1.kartę przekazuje się za zgodą rodziców ucznia,
2.karta może stanowić podstawę do kontynuacji działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na kolejnych etapach edukacyjnych.
Karta jest podstawą do opracowania i wdrażania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych i planów działań wspierających dla dzieci. Kopia egzemplarza powyższych dokumentów powinna spoczywać w oddzielnej teczce u psychologa lub pedagoga. Ponadto w oddzielnych teczkach powinny być zgromadzone materiały związane z decyzjami poradni psychologiczno-pedagogicznych dotyczącymi:
a)kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego,
b)z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
c)z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysłanych.
Teczka z opiniami wystawionymi przez nauczycieli zrealizowane w różnych celach powinny znajdować się w jednej teczce.
3.27Nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy ma obowiązek przedstawić Dyrektorowi informacje z Krajowego Rejestru Karnego.
3.28Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli określa Ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
3.29Nauczyciele Mianowani i Dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu nauczyciela lub jego obowiązkom.
3.30.Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, wymierza się nauczycielowi kary porządkowe.
3.31Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są:
a)nagana z ostrzeżeniem,
b)zwolnienie z pracy,
c)zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania,
d)wydalenie z zawodu nauczycielskiego,
e)kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna,
f)wymierzenie kary dyscyplinarnej jest równoznaczne z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim,
g)odpis prawomocnego orzeczenia wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
4.W przedszkolu nie można utworzyć stanowiska zastępcy Dyrektora. Dyrektor wyznacza spośród członków Rady Pedagogicznej zastępcę pełniącego obowiązki społecznie. Osoba ta zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności.
5.W przedszkolu są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi. Podstawowym ich zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
6.Zakresy obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor przedszkola. Zakresy obowiązków wszystkich pracowników stanowią załączniki do Regulaminu Pracy Przedszkola Nr 118 z Oddziałami Integracyjnymi i znajdują się w aktach osobowych. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy Ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
7.Zadania pracowników niebędących nauczycielami
a)Do obowiązków pracownika administracji zwanego kierownikiem gospodarczym należy:
-kierowanie zespołem pracowników obsługi,
-prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji przedszkola, środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia,
-sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola;
-współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola /remonty i konserwacje/,
-odpowiedzialność za właściwe zabezpieczenie i przygotowanie obiektów przedszkolnych do normalnego funkcjonowania,
-nadzorowanie remontów,
-zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt;
-nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
-sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki żywieniowej,
-pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z usług przedszkola,
-prowadzenie magazynów oraz dokumentacji magazynowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z przedszkola
-uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych w razie potrzeby,
-w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców,
-uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury,
-prowadzenie ewidencji przedmiotów trwałych,
-ścisła współpraca z księgowym w DBFO,
-wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji placówki.
b)Do obowiązków sekretarki w przedszkolu należy:
-prowadzenie zasobów kancelaryjnych
-przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji wpływającej oraz przedstawianie jej do dekretacji
-rejestrowanie listów zwykłych i poleconych w specjalnie założonym zeszycie.
-prowadzenie bazy ofert CV
-opracowywanie pism i przepisywanie na komputerze innych pism zatwierdzonych przez dyrektora
-opracowywanie pism we własnym zakresie
-przyjmowanie rozmów telefonicznych, przyjmowanie interesantów,
-udzielanie informacji, a w razie potrzeby kierowanie do właściwych osób według kompetencji.
-prowadzenie teczek akt osobowych i spraw kadrowych pracowników
-dozorowanie listy obecności pracowników i zeszytu wyjść służbowych
-na bieżąco kontrolę zwolnień lekarskich pracowników i przedkładanie je w ciągu dwóch dni od otrzymania do DBFO Wola.
-dostarczanie i odbieranie dokumentów ze wskazanych przez dyrektora urzędów
-opracowywanie sprawozdań GUS, raportów SIO oraz prowadzenie Arkusz Organizacji i systemu naboru do przedszkola.,
-przekazywanie pracownikom poleceń dyrektora
-protokółowanie zebrań obsługi prowadzonych przez dyrektora
-dozorowanie aktualności książeczek zdrowia i badań pracowników przedszkola
-prowadzenie księgi dzieci i absolwentów
-prowadzenie na bieżąco rejestru dzieci uczęszczających do przedszkola
-sporządzanie i przesyłanie listy dzieci 6-letnich do szkół rejonowych
-dbanie o powierzone mienie oraz zapobieganie wszelkim przejawom
marnotrawstwa i nadużyciom
-wykonywanie czynności służbowych najlepszej woli i staranności przy pełnym wykorzystaniu czasu pracy
-przestrzeganie zasad tajemnicy służbowej
-przyczynianie się do dobrego imienia placówki poprzez swoją wiedzą fachową oraz kulturalny i uczynny stosunek do współpracowników, rodziców i dzieci.
-informowanie dyrektora o stanie załatwianych spraw i ewentualnych trudnościach.
-załatwianie innych czynności zleconych przez dyrektora
c)Do obowiązków kucharki w przedszkolu należy :
-przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,
-przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
-prowadzenie magazynu podręcznego,
-utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych,
-branie udziału w ustalaniu jadłospisów,
-zgodne z przepisami przechowywanie prób żywieniowych,
-wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
d)Do obowiązków pomocy kuchennej w przedszkolu należy :
-pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
-utrzymywanie w czystości mebli, sprzętu i naczyń kuchennych oraz pomieszczeń magazynowych,
-załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem żywności,
-wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
e)Do obowiązków pomocy nauczycielki należy :
-pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
-pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć, zabaw, ćwiczeń i gier,
-czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez nauczyciela,
-utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
-wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego.
f)Do obowiązków woźnej przedszkola należy :
-utrzymywanie czystości w powierzonych pomieszczeniach zgodnie z wymogami i przepisami SANEPID-u,
-pełna obsługa przy posiłkach /podawanie, sprzątanie, zmywanie/,
-rozkładanie i składanie leżaków,
-pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
-spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia,
-pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia przez nauczyciela zajęć,
-uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola,
-czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
-wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
g)Do obowiązków dozorcy przedszkola należy :
-otwieranie i zamykanie przedszkola,
-codzienna kontrola zabezpieczenia przed pożarem i kradzieżą,
-utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola oraz terenu należącego do przedszkola,
-pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby nieupoważnione,
-dbanie o odpowiedni stan techniczny budynku oraz maszyn i sprzętu w przedszkolu,
-utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych i innych przydzielonych pomieszczeniach,
-sprzątanie terenu wokół przedszkola,
-odśnieżanie dojść i wjazdów do budynku,
-grabienie liści,
-czuwanie i zabezpieczanie mienia przed zniszczeniem i kradzieżą,
-całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru,
-systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii wodno – kanalizacyjnych i elektrycznych,
-dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w ogrodzie, (wykonywanie drobnych napraw w budynku i na terenie przedszkola, a także sprzętu i zabawek),
-dbałość o powierzone urządzenia i narzędzia pracy,
-wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu przedszkolnego,
–troska o roślinność,
-w czasie wakacji i remontów usuwanie z pomieszczeń mebli i sprzętu, należyte ich zabezpieczenie,
-dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych artykułów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
-pomoc kierownikowi gospodarczemu w zaopatrywaniu przedszkola, uczestniczeniem w większych zakupach,
-wykonywanie zleconych przez dyrektora prac administracyjnych, które wynikają z organizacji przedszkola.
h)Do zadań szatniarki należy:
-utrzymywanie w czystości pomieszczeń szatni, łazienek (ogrodowej i dla pracowników przedszkola) oraz gabinetu dyrektora,
-uzupełnianie mydła, ręczników jednorazowych, ochraniaczy na buty
-dyżurowanie w szatni w czasie odbierania dzieci,
-pomoc przy rozbieraniu i ubieraniu dzieci,
-pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety ogrodowej,
-pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających,
-wydawanie dzieci tylko rodzicom lub upoważnionym osobom,
-obsługiwanie telefonu w szatni,
-wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub osobę upoważnioną wynikających z organizacji pracy przedszkola.
Pokaż informacje o artykule