Loading ....
Przedszkole nr 118 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkola nr 118 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
Nowolipie 31A
01-002 Warszawa
tel: (22) 838 49 35, (22) 838 49 35
fax: (22) 838 33 87
e-mail: p118@eduwarszawa.pl

1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności:

a) wspomaganie    dzieci     w     rozwijaniu     uzdolnień    oraz    kształtowanie   czynności intelektualnych  potrzebnych  im  w  codziennych  sytuacjach  i  w  dalszej edukacji,

b) budowanie    systemu    wartości,   w    tym    wychowanie    dziecka    tak,   żeby    lepiej orientowały  się  w  tym,  co  dobre  i  co  złe,

c) kształtowanie    u    dzieci    odporności    emocjonalnej    koniecznej    do    racjonalnego radzenia  sobie   w   nowych   i   trudnych    sytuacjach,   w   tym   także   do  łagodnego znoszenia   stresów i porażek,

d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych  relacjach z dziećmi i dorosłymi,

e) stwarzanie   warunków  sprzyjających  wspólnej  i  zgodnej  zabawie  oraz  nauce  dzieci o  zróżnicowanych  możliwościach  fizycznych  i  intelektualnych,

f) troska   o   zdrowie   dzieci   i   ich   sprawność   fizyczną;  zachęcanie  do   uczestnictwa w  zabawach  i  grach  sportowych,

g) budowanie  dziecięcej  wiedzy  o  świeci  społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności  prezentowania  swoich  przemyśleń  w  sposób  zrozumiały dla innych,

h) wprowadzenie    dzieci   w   świat    wartości    estetycznych   i   rozwijanie   umiejętności wypowiadanie  się  poprzez  muzykę,  małe  formy   teatralne   oraz   sztuki   plastyczne,

i) kształtowanie    u    dzieci   poczucia    przynależności   społecznej  ( do  rodziny,   grupy rówieśniczej  i  wspólnoty  narodowej )  oraz  postawy  patriotycznej,

j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,

k) zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

l) zapewnia wszystkim dzieciom pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka,

ł) realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego zatwierdzony przez MEN oraz programy autorskie pisane zgodnie z podstawą programową,

m) zapewnia organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,

n) kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym; uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka,

o) umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej; etnicznej; językowej i religijnej,

p) wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz współdziała z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności,

r) udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez współpracę z  Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, psychologiem i innymi specjalistami na terenie placówki oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci,

s) konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach.,

t) zapewnia wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania opieki,

u) przedszkole zapewnia wychowankom prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-edukacyjnego uwzględniając zasadę:

- zaspokajania potrzeb dziecka,

- aktywności

- indywidualizacji

w) pedagodzy wspomagający i specjaliści opracowują indywidualne programy terapeutyczne dla dzieci z orzeczeniami lub opiniami zgodnie z zawartymi w nich zaleceniami i potrzebami wychowanków.

2. Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, zatwierdzonego przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej. Istnieje również możliwość pracy na podstawie programu własnego zatwierdzonego w trybie przewidzianym przepisami prawa.

3. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznej koncepcji pracy przedszkola i w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych, oraz w rocznym planie nadzoru pedagogicznego.

4. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku, zainteresowań i możliwości rozwojowych dziecka, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:

    zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,

    zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa pod każdym względem,

    stosuje w swoich działaniach przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki oraz przepisy przeciwpożarowe,

    współpracuje z ośrodkami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.

5. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.

6. W ramach posiadanych możliwości Dyrektor Przedszkola organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno - pedagogiczną poprzez:

a) diagnozowanie środowiska wychowanków,

b) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,

c) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,

d) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

e) wspieranie dziecka uzdolnionego,

f)  podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu dydaktyczno – wychowawczego przedszkola i wspieranie nauczycieli w tym zakresie.

g) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,

h) wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,

i) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania i wychowania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, utrudniające sprostanie tym wymaganiom,

j) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

k) umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.

7. Zadania, o których mowa, realizowane są we współpracy z:

a) rodzicami,

b) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,

c) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,

d) innymi przedszkolami,

e) podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

8.Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

9. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:

a) rodziców,

b) nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne,

c) psychologa,

d) poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

10. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu   w formie: zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych, zajęć o charakterze terapeutycznym, porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,

11. Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi wymaga zgody rodziców.

12. Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.

13.  Dzieci niepełnosprawne i przewlekle chore mogą być przyjęte do oddziału ogólnodostępnego przedszkola.

14. Przedszkole, po otrzymaniu orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnia dzieciom, o których mowa w pkt. 13:

a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii o potrzebie kształcenia specjalnego,

b) odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne wspomagające  proces  edukacji
w miarę możliwości finansowych przedszkola,

c) realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

d) indywidualne zajęcia specjalistyczne wspomagające proces edukacji w wymiarze  określonym przez organ prowadzący,

e) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

15. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece dwóch nauczycieli, a w grupach integracyjnych – dodatkowego nauczyciela wspierającego.

16. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach, co roku zatwierdza organ prowadzący.

17. W oddziale  dla  dzieci  trzyletnich  lub  w  grupach  dzieci  3  i  4-letnich, w  których jest minimum 10-ro 3-latków zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.

18. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.

19. Każdą grupę wiekową obejmuje dwóch nauczycieli przedszkola

20. Każda grupa wiekowa ma do dyspozycji własna salę dziennego pobytu, łazienkę, salę gimnastyczną, szatnię dziecięcą.

21. W czasie pobytu w ogrodzie zajęcia i zabawy poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem zabawowym wyzwalającym aktywność ruchową dzieci.

22. Na zajęciach poza terenem placówki zapewniona jest opieka dorosłych w ilości:

a) spacery poza teren przedszkolny 1 opiekun na 10 dzieci

b) przejazd środkami komunikacji miejskiej 1 opiekun na 5 dzieci.

Pokaż informacje o artykule